čtvrtek 23. července 2020

NEVÝHODY NAKUPOVÁNÍ KOSMETIKY PŘES INTERNET


   letošní koronavirové jaro mi do života vneslo nový zvyk: nakupovat věci především online. ať už kosmetiku, téměř kompletní výbavu pro miminko, oblečení a doplňky pro sebe, knihy a spoustu dalšího. v mnohém to je jednodušší a pohodlnější, u některých věcí to však má i své nevýhody. z internetu si vybíráme především podle ilustračního obrázku, popisu výrobce, případně hodnocení nebo recenzí psaných uživateli a jejich osobními fotografiemi. takže jsme omezeni na svůj zrak a důvěru v to, co se o produktu dočteme na internetu. což je občas vcelku omezující a náš nákup je čirou sázkou do loterie a je to tak půl na půl, že nás náš instinkt nezklame a my si vybereme správně.

   nakupuji v poslední době hodně nové kosmetiky, se kterou nemám předchozí zkušenosti. přírodní kosmetika je sama o sobě kapitola, u které je potřeba trochu obezřetnosti, protože, jak jsem dávno zjistila, co je přírodní, neznamená, že je kvalitní. přírodní kosmetický produkt může mít sebelákavější složení, ale výsledek může být katastrofou a že bych mohla o zklamání z mnoha produktů různých značek dlouze vyprávět (a třeba jednou i budu). zároveň také neplatí, že co je drahé a tváří se luxusně, je zároveň jistou zárukou naší budoucí spokojenosti. což je pak o to větší rána. přesto i nadále kosmetiku online nakupuji a zkouším nové produkty, především proto, že se v kamenných prodejnách jednoduše sehnat nedají. a když ano, ani to není záruka, že si vyberete i na základě jiných smyslů, než je zrak, přesněji řečeno jinak, než podle obalu. stalo se mi nedávno, že jsem do kamenné prodejny jela nakoupit kosmetiku se zcela jasným úmyslem: vybrat si na základě vůně. nevím jak pro vás, ale pro mě je vůně kosmetických produktů, které pravidelně používám, velice důležitou a obzvláště teď, v době těhotenství, můj citlivý nos nepřijme jen tak něco a proto pro mě byly nákupy online občas velkým zklamáním. nicméně v nejmenované kamenné prodejně, kde mimochodem nakupuji přírodní kosmetiku pravidelně, jsem byla upozorněna na to, že bych neměla otevírat produkty, které nejsou tester, protože prý se rychleji zkazí. nemohla jsem na to nic říct, možná, že tomu tak opravdu je, ačkoliv nikdy dříve s tímto nebyl problém. produkty otevírám pouze v případě, že nijak neporuším žádný z jeho obalů a ochranných prvků a nijak se ho nedotknu, nepoužiji ho, tj. například otevřu víčko šamponu a přivoním si k němu. that´s all. nevidím na tom nic nevhodného. byla jsem tenkrát celkem v rozpacích z toho, co mám dělat, jak si mám tedy kosmetiku vybrat, protože testery měli jen u hrstky produktů. no co si budem, paní prodavačce jsem se ztratila mezi regály a očichávala produkty tajně, protože jinak bych jela domů s prázdnou. vracím se ale zpátky k online nákupům a k tomu, že vůně je jedna z věcí, kterou touto cestou dopředu nezjistíte a o které vám mnoho nepoví ani recenze, protože čich je podle mého názoru opravdu velmi subjektivní, každý v produktu může cítit něco jiného a co je jednomu příjemné, druhému nemusí vonět vůbec. nejednou jsem se spálila u recenzí na produkt, který měl vonět po růžích, s tím, že "úchvatně voní" a koupila ho i přesto, že jsem ještě nikdy nezažila, aby nějaká kosmetika opravdu voněla jako růže, byť jen vzdáleně, a růžová kosmetika mi vážně NIKDY nevoní. co mělo být bez parfemace, pouze s výtažky z okurky (podotýkám že šlo o celkem drahou dětskou kosmetiku), mi připomínalo cosi jako saponát na nádobí. drahý luxusní krém na strie byl konzistenčně hutný a mastný, což bych neviděla jako mínus, kdyby se po krátkém masírování na kůži nezačal drolit a tvořit žmolky (i poté, co jsem použila peeling) a jeho vůně připomíná indulonu, jen méně bylin, takže v podstatě nic valného. podobných příběhů ohledně vůní bych tu mohla psát spoustu. je to opravdu něco, co mě hodně mrzí. pokud mi produkt nevoní, nepoužívám ho ráda.

   ne vždycky se dá vůně otestovat v kamenných prodejnách, ale někdy ano. stejně tak jako další aspekty, které můžeme hodnotit, často však ale až po použití produktu doma, jako je konzistence, reakce s naší kůží a pletí nebo odstín.

   samostatnou kapitolu tvoří dekorativní kosmetika. vybrat si makeup na základě ilustrační fotografie, popisku, případně i recenzí, může často skončit jako fail a naše tvář pak vypadá jako pomeranč, v opačném případě jako tváře členů Adamsovy rodiny. stejné to může být i u dalších produktů dekorativky, jako jsou tónovací krémy, korektory, tvářenky nebo třeba i laky na nehty (což je někdy tragédie i u výběru při umělém osvětlení v obchodech).

   začala jsem být při nakupování kosmetiky na internetu obezřetnější. vždycky hledám nejdříve všechny možné recenze na webech, na blozích, dívám se na fotografie, jak který produkt vypadá rádoby "naživo", vyfocený po použití, čtu si názory ostatních, jejich popisy, poznatky a zkušenosti. čím obsáhlejší recenze, tím lepší a důvěryhodnější. i to je důvod, proč mě samotnou baví recenze na kosmetiku psát, protože produktů je na trhu spousta a každá zkušenost může být pro druhé užitečná (samozřejmě, pokud je upřímná a nejde o zkreslenou recenzi v rámci spolupráce - upřímně, takovéhle praktiky dnešní doby mě vážně mrzí). kde se dají nejprve zakoupit vzorky a koupí plného balení si nejsem jistá, zkouším vzorky. vyplatí se to především u dražších produktů, kde nespokojenost se vzorkem bolí o poznání méně, než s velkým balením za plnou cenu. a to nejen kvůli špatně investovaným penězům, ale i kvůli otázce, co pak dělat s nevyhovujícím produktem. plné balení produktu beru u značek, se kterými mám předešlé zkušenosti a většinou tak trochu vím, co od jejich produktů očekávat, ale u doposud nevyzkoušených je to složitější. a tak zkouším vzorky krémů, odstíny makeupů tekutých, ale i sypkých minerálních, tónovacích nebo CC krémů, odličovačů, pleťových masek, tělové pečující kosmetiky, ale třeba i parfémů, zkrátka co má vzorek, je skvělé si nejprve nechat zaslat ten. u produktů, jako je třeba makeup, bych plné balení online nekoupila, ať už stojí kolik chce, protože pokud vážně odstín nesedne, tak jsou to vyhozené peníze a produkt ani nemůžeme poslat dál, někomu darovat, protože zrovna odstín makeupu je velice specifická záležitost. v tomto mají výhodu minerální sypké makeupy, u nichž pokud se netrefíte úplně přesně, tak to vůbec nevadí, protože odstíny se mnohem lépe přizpůsobují odstínu pleti.

   jaké máte zkušenosti s nákupem kosmetiky přes internet? kolikrát se vám stává, že produkt nesplňuje to, co jste očekávali a co přesně to většinou je? záleží vám na vůni kosmetiky? a nejdůležitější otázka: co děláte s produkty, které vám od začátku nesednou?

Join the conversation!

Latest Instagrams

© coffee & concealer. Design by FCD.