čtvrtek 27. května 2021

JAK OVLÁDNOUT CHUTĚ (NA SLADKÉ)

    Začala jsem k jedení a k jídlu přistupovat jinak. Měním zažité návyky, což není nic jednoduchého, ale důležité je vědět, jak na to. Jedním z nových návyků je vnímání signálů a potřeb svého těla. Je velmi důležité vědět, co nám tělo říká a neplést si tyto signály s něčím jiným. Chuť na sladké, anebo na jiné, často vysokokalorické jídlo, přichází ve chvílích, kdy tělo něco potřebuje. A ne vždy potřebuje zrovna jídlo.

   Kdykoliv zpozoruji, že mě honí mlsná a přemýšlím, co bych si dala, nejprve se zamyslím, jestli se za těmito chutěmi neskrývá jiný vzkaz, který mi tělo posílá.

TEKUTINY

   Nedostatečný pitný režim je jedním z důvodů, proč sahám po něčem, co by doplnilo jakousi vnitřní potřebu. Když mám na něco chuť, anebo pocit, že si potřebuju něčeho zobnout, často si uvědomím, že jsem toho dneska moc nevypila. Proto je důležité mít pitný režim pod kontrolou a vypít dostatečné množství čisté vody každý den.

VELIKOST PORCÍ

   Omezování se co do kvantity jídla je nesmysl. Tělo, potažmo mozek je chytrý a žádná omezení na něj dlouhodobě neplatí. Chvíli možná zvládne čelit nedostatku, ale při první příležitosti si vezme, co potřebuje, i s úroky. Trápit se dietami, při kterých pocítíme hlad, je naprosto kontraproduktivní, pokud chceme hubnout. Efekt bude nakonec VŽDY opačný! Měli bychom jíst vdžycky do syta, ale zároveň dokázat navnímat hranici plnosti a nepřekročit ji ani o sousto. Jídlo nám má dodat energii, přejídáním dostáhneme poklesu energie, únavy a těžkosti.

BÍLKOVINY A TUKY

   Energie získaná z bílkovin a zdravých tuků zajistí pocit sytosti na mnohem delší dobu, než to dokážou sacharidy - to říkám ze své vlastní praxe. Když si naložím sacharidové jídlo, ať už to jsou těstoviny, brambory nebo rýže na jakýkoliv způsob, porce mě nasytí, jen pokud toho sním hodně a celkem brzy mám zase hlad a potřebu jíst. Když si ale na talíř naložím dostatečné množství zeleniny, bílkovin a zdravých tuků, nejen, že porce není potřeba tak velká, protože tato kombinace makroživin je dostatečně sytá, ale dlouhé hodiny potom nemám hlad, tedy ani potřebu sahat do skříňky s čokoládou.

POTĚŠENÍ

   Jíst jídla, která jsou nudná kombinací jednolivých potravin, chutí nebo i vizuálně, je něco, s čím se náš mozek nespokojí. Potřebuje potěšení z jídla! Pokud mu ho nedopřejeme, pokud si jídlo nedokážeme vychutnat, bude toužit po dalším a dalším jídle, dokud nedostane to, co chce. Každé jídlo by pro nás mělo být malou oslavou. Mělo by nás bavit, měli bychom si ho užít, vychutnat všemi smysly. Vnímat, co jíme. Je to důležitou složkou trávicího porcesu a jen tak bude tělo spokojené, naplněné fyzicky i obrazně, a nebude toužit po sladké tečce.

EMOCE

   Emoční jedení je velké téma a týká se mnoha z nás. Nudíme se, jsme smutní, jsme ve stresu, cítíme se "prázdní", nenaplnění (nikoliv jídlem, ale emočně) anebo naopak máme dobrou náladu a oslavujeme, ať už nějakou událost, nebo jednoduše krásu všedního dne - důvod k tomu, dát si kousek dortu, se najde kdykoliv. I to je dobré si uvědomit, zamyslet se, ve chvíli, kdy saháme po tabulce čokolády, jestli náhodou nejdeme zajíst něco nezpracovaného uvnitř nás. Já osobně jsem často jedla z nudy, anebo proto, že jsme se cítila skvěle, byla jsem s někým venku a je přece super zajít si na zmrzlinu nebo na kávu a dát si k ní dortík, hm? Je to skvělé, ale ani to není podmínkou. Pro uvolnění emocí je skvělá krátká meditace, dechové cvičení nebo jógové protažení.

ÚNAVA

   Za potřebou jíst - tedy doplnit energii - ideálně sacharidy a ještě lépe rovnou cukrem, se často skrývá únava, fyzické i psychické vyčerpání organismu. Není nic jednoduššího, než si jedndouše odpočinout, dát si teplý čaj, protáhnout se a rozproudit v těle energii, nebo jít ven, nadýchat se čerstvého vzduchu.

HORMONY

   My ženy nejsme hormonálně lineární, hladina našich hormonů se mění společně s naším menstruačním cyklem, stejně tak i úroveň energie, nálada, stav naší pleti a tak dále. Je dobré si to uvědomit a vědět, že právě tohle může být důvodem, proč někdy máme chuť na jídlo větší, než v jiné dny. Je to v pořádku a není nutné se striktně omezovat, pokud v některých dnech cítíme, že tělo potřebuje jíst víc.

ÚPLNĚK

   S cyklem Měsíce se to má velmi podobně, jako s naším menstruačním a na Zemi, stejně jako i na nás, má určitý vliv. Pociťuji to pravidelně a zrovna ve dnech kolem úplňku jsem si všimla, že mám na jídlo mnohem větší chuť, než jindy. Respektuji tyto pocity. Nepřejídám se, ani si nezajdu koupit kyblík Ben&Jerry's - i když bych fakt chtěla! A samozřejmě můžu. Ale taky nemusím.


   Tohle všechno jsou moje zkušenosti, které jsem sama na sobě vypozorovala. Jak to máte s chutěmi na sladké, nebo cokoliv jiného, vy? Co je spouštěčem těchto chutí? Nepotlačujete jídlem, sladkostmi, nebo třeba kávou volání vašeho těla po něčem úplně jiném?

TIP!

   Na závěr tu mám ještě jeden osobní tip, jak se zbavit závislosti na sladkém a zmírnit časté chutě. Je to něco, co mi pomáhá a co mi dává smysl. Je to nízkosacharidové stravování, kdy se na čas omezí potraviny s vysokým obsahem sacharidů, cukr a obecně sladidla. Přečetla jsem výbornou knihu Cukrfree 9ti týdenní program a je to jedna z nejlepších a nejužitečnějších knih o stravování, kterou jsem kdy četla, je plná praktických tipů a jde i do sféry psychologie a emočního jedení. 9ti týdenní program jsem neabsolvovala, jelikož jsem už nějaké předchozí zkušenosti s nízkosacharidovým (keto) stravováním měla a víceméně se tak snažím většinou jíst, ne na 100%, ale většinou. Nicméně kdo má s chutěmi opravdu problém, je tohle skvělá cesta, jak se jich zbavit.

MOJE MLSÁNÍ

   No a ještě k tomu, co mlsám já, když mám opravdu na něco sladkého chuť a nechci sáhnout rovnou po pain au chocolat. Je to vysokoprocentní hořká čokoláda - nad 90% (ochutnala jsem dnes 70% a přijde mi dost sladká! haha). Stačí mi jeden větší čtvereček, který si polámu na menší kousky a nechávám v ústech rozpustit.  Pak zbožňuju ořechové krémy - moje nejoblíbenější jsou ty od NATU! Nejraději mám kešu krém s jahodami a arašídový krém s kokosem, mňam! Opravdu doporučuju. Ujídám vždy po jedné lžičce.


FOLLOW ME.

Join the conversation!

  1. Mne najviac pomáha to, že viem, že sladké nie je zlo. Lebo čím viac sa snažím sladké obmedzovať a zakazujem si to, tým viac naň mám chuť. Sú dni, kedy mám na kúsok čokolády alebo na zmrzlinu obrovskú chuť; a vtedy si dovolím si dať. Občas stačí len málo a moje cravings sú uspokojené 😅 Ale funguje to — a potom už nie sú dni, kedy sa neviem zastaviť a zjem aj celú tabuľku čokolády na posedenie, lebo mi už strašne chýbala 🤷🏼‍♀️
    Veľmi pekný a skvelo spracovaný článok!

    SIMPLYBERENICAINSTAGRAMNOVÝ ČLÁNOK: Minimalizmus v kuchyni — tipy na skladovanie a organizáciu

    OdpovědětVymazat
  2. S chutěmi na sladké (a někdy i na slané) občas bojuji. Ale naštěstí už nějakou dobu se mi to daří držet v rovnováze.. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě děkuji za komentáře u mě na blogu. :)) A odpovídám.. byt jsem sehnala na Vršovicích a jsem naprosto spokojená. Všechno kousek, obchody, park, tramvaj.. zároveň i klid. :))

    OdpovědětVymazat
  4. To je super článek! :) nějaké tipy už sama zkouším: třeba hodně pít nebo si jídla nějakým způsobem porcovat a hlavně do jídel více zařazovat zeleninu. :) Ale už odmalička jsem byla spíše mlsoun, než abych se cpala od rána do večera masem. Radši jsem proto vždycky sáhla po bábovce, i když byl na stole třeba řízek. Jedno vím ale jistě: sladké z mého jídelníčku nezmizí, jenom nesmí tvořit nějakou podstatnou část mé stravy a musím vymyslet, jak mlsat sladce, ale i zdravě. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jojojo, tenhle problém jsem si kolikrát už googlovala! :-D A mnohé z toho vyzkoušela. Já jsem na sobě zjistila, že chutě mě honí hlavně tehdy, když mám hlad. Takže musím něco zakousnout dřív, než objevím něco sladkého :-D

    https://pridesoul.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  6. Super shrnutí! Tu knížku Cukrfree mam doma taky a myslím, že je super :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám ráda ještě hodně ovoce, nebo proteinové zrmzliny, zasytí a mají málo kaloríí a ne tolik cukru.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  8. Ooo tak za tento článek mockrát děkuji.

    OdpovědětVymazat
  9. Moc krásný článek. Másla volím hned po ránu do kaše, jogurtů atd. :) jinak si sladké zase až tak moc nehlídám, ale samozřejmě bych ho také ráda omezila.

    OdpovědětVymazat
  10. Veľmi zaujímavý článok. Ja sladké milujem ale už ho tiež obmedzujem, pretože mi nerobí veľmi dobre. Ale to s tou vodou ma nikdy nenapadlo

    HOW TO WEAR BIZNISS TROUSERS

    OdpovědětVymazat

Latest Instagrams

© coffee & concealer. Design by FCD.