středa 17. března 2021

MOJE ZKUŠENOST S KETO / LOW CARB STRAVOVÁNÍM

    Keto nebo low carb dieta, která se stala v posledních letech velmi populární, je pro mě zároveň tou jedinou účinnou dietou, díky níž jsem shodila pár kilo. Téma já, jídlo a diety jsou na opravdu dlouhý článek a třeba o tom někdy napíšu. V tomto článku bych se ale chtěla zaměřit konkrétně na mou zkušenost a pocity z keto diety.

   Keto dieta je zaměřena na příjem zdravých tuků a proteinů a s minimálním obsahem sacharidů. U keto diety by denní přísun sacharidů neměl přesáhnout 30g (u low carb 80g). Při ketóze, která nastává po pár dnech na této stravě, začne brát tělo energii z tukových zásob v těle namísto ze sacharidů, které konzumujeme (a který se uloží do tukových zásob, pokud je ho více, než tělo spálí). Což mi přijde jako naprosto ideální způsob, jak efektivně zhubnout. Výsledky, které jsem viděla na sociálních sítích, byly neuvěřitelné! A těch holek, co touto dietou někdy až rapidně zhubly, bylo mnoho a já jsem věděla, že tohle je konečně cesta, kterou se dá doopravdy zhubnout. Bez trápení, bez hladovění, dokonce i bez cvičení.

   Když jsem držela keto dietu poprvé, byla jsem z ní naprosto nadšená! K snídani jsem si dala vajíčka se slaninou a slintala jsem blahem. Slanina, vau! K tomu zeleninový salátek. Najednou jsem mohla jíst tučné sýry jako je hermelín, brie, chedar, jogurty s vysokým obsahem tuku, plnotučné mléko a dokonce smetanu! Nedokážete si ani představit tu vnitřní radost, že si všechny tyhle potraviny můžu dopřávat a u toho hubnu. Po mnoha letech všeobecného přesvědčení, že tučné potraviny jsou totální tabu, bylo tohle nové zjištění jako spása. Úleva. Pohlazení po duši po všech těch letech neúspěšných pokusech zhubnout. Nízkotučné diety plné proteinů a sacharidů znamenaly jediné: hlad. Neustálý hlad a chuť na jídlo, který jsem dříve či později vyřešila tím, že jsem se pořádně nacpala. Pokud možno nějakým junk foodem. Chvilkové uspokojení vystřídalo výčitky a pocity méněcennosti. Nebudu zabředávat do hloubky, vraťme se k mému keto hubnutí. Na keto dietě jsem necítila hlad. Nikdy. Společně s keto jsem najela zároveň na intermittent fasting (přerušovaný půst), kdy se jí jen v určitém časovém intervalu dne - já jsem jedla mezi 9. a 19. hodinou. Po týdnu jsem se cítila úžasně. Kromě toho, že jsem neměla hlad a netížily mě obsedantní myšlenky na jídlo, cítila jsem spoustu energie a měla jsem dobrou náladu. Navíc jsem se cítila opravdu pohodlně ve svém těle, což je pro mě nenahraditelný pocit a jen tak můžu být spokojená. Po třech týdnech na mně visely kalhoty a tričko, ve kterém jsem byla natěsno napěchovaná, mi bylo volné. Citelně i viditelně jsem zhubla tuk především na břiše. Ten pocit byl vážně úžasný. Žádné cvičení, jen obyčejná chůze. Kromě výše vyjmenovaných mléčných potravin jsem jedla vejce, máslo, maso, ryby, avokáda, rostlinné oleje, ořechy, semínka, hodně zeleniny, jak syrové, tak pečené nebo jinak tepelně upravené. Z ovoce jahody, maliny, borůvky v omezeném množství. Taky rostlinná mléka. Občas batát, který máme rádi k lososu, pro zpestření a na chuť.

   Po měsíci přišel první malý prohřešek a pak se to začalo nabalovat a já jsem společně s příchodem léta, festivalů a další zábavy začala jíst cukr a všemožný junk a kila šla postupně nahoru. Logicky.  Nebylo to plynulé zařazení zdravých sacharidů. Byly to nálety na nezdravé a vysokokalorické jídlo. Není se tedy čemu divit.

   Podruhé jsem keto dietu držela letos na začátku roku. Vydržela jsem měsíc a půl a zhubla 4,5 kila z plánovaných patnácti. Pak přišla první oslava a návštěva babičky. Jeden koláček, druhý koláček a další den cestu domů muffin ke kafi, mekáč a bylo po dietě. Ano, přiznávám, když už, tak se někdy dokážu "jídlem" fakt zprasit. Nejsem na to pyšná a nedělám to často, spíše výjimečně, abych si dala jídlo z mekáče, ale nebudu se tvářit, že tohle všechno nejsou pozůstatky mých stravovacích návyků z minulosti. Jak už jsem říkala, jídlo je pro mě téma, možná bych mohla říct i můj stín, který mě celý život doprovází a já se s ním snažím spřátelit, ale stále jsem na cestě a hledám ten nejlepší způsob, jak se stravovat zdravě a především udržitelně, bez zbytečných výkyvů.

   Kromě skvělého pocitu, který cítím na těle a přívalu nové energie, tentokrát mi keto dieta pomohla i v odstraněné bolestí, které mi začaly v těhotenství a s porodem neodezněly, naopak se k bolavým chodidlům, kotníkům a kolenům přidaly i záda. Chodila jsem na fyzioterapii, cvičila jsem doma, ale bolelo to pořád. Jindy osvěžující jóga pro mě byla mučením. Až poté, co jsem změnila jídelníček a vyřadila z něj cukr a high carb potraviny, se tyhle bolesti výrazně zmírnily! Byla jsem za to tak vděčná! Začala jsem si myslet, že jsem možná v těle měla zánět, jehož je cukr příčinou. Poté, co jsem zase high carb a cukr začala jíst, se tyhle bolesti začaly pomalu vracet. O tom, jak jsem nafouklá a kila jdou nahoru, ani nemluvě.

   Po měsíci a půl mě opakující se potraviny začaly trochu nudit. Pravdou ale je, že se dá s recepty experimentovat a na instagramu nebo pinterestu je nekonečně mnoho inspirace. A pokud má člověk u této diety pohyb, cvičí, nebo se věnuje nějakému sportu, jsem přesvědčená o tom, že ten pocit v těle musí být ještě mnohem příjemnější a kila jdou dolů ještě rychleji. Mým cílem je shodit zbývající poporodní kila a 5 dalších k tomu. Není to nic nereálného a vzhledem k mé momentální mírné nadváze ani nic nezdravého, naopak.

   Dlouhodobě tato forma stravování není udržitelná a ani si nemyslím, že to je rozumné. S keto dietou momentálně nepokračuji, ale pokouším se sestavovat svůj jídelníček s co nejmenším množstvím sacharidů. Co chci ale také změnit, je pohyb. Přidám pohyb každý den a věřím, že čísla na váze půjdou postupně dolů. Ten skvělý pocit v těle za to opravdu stojí!

   Máte zkušenosti s keto nebo low carb stravováním? Anebo máte jiný osvědčený způsob, díky němuž se vám podařilo efektivně zhubnout?

FOLLOW ME.

Join the conversation!

  1. Skvelý článok. Páči sa mi ako otvorene si o tom písala. Ja som keto ani low carb neskúšala. Snažím sa prejsť na intermittent fasting, čo celkom vyhovuje aj môjmu životnému štýlu a mám pocit, že je to pomerne dlho udržateľný spôsob stravovania. Čo sa týka môjho vzťahu s jedlom, tak posledné asi tri roky som sa hrozne trápila. Ja mám neskutočne mlsný jazyk a deň bez sladkého je pre mňa horor. Asi dva roky v kuse som sa snažila odopierať si sladké. Proste som si povedala, že žiadne čokolády, koláče, cukríky atď. Chvíľku to išlo, ale potom to vždy dopadlo tak, že som za jeden deň zjedla aj dve čokolády a nemalo to význam. Od septembra som sa začala stravovať pomerne dosť intuitívne. To znamená, že sa snažím papať najzdravšie ako sa dá, veľaa zeleniny, pretože mäso už tak moc nepapám, ale vždy keď dostanem chuť na sladké, tak si dám malý kúsok čokolády a nepotlačujem chute. Veľmi sa mi to osvedčilo z dlhodobého hľadiska a mám pocit, že aj moje telo je o dosť spokojné. Hoci nemám instagramovo dokonalú postavu, ale život je príliš krátky na to aby som si len odopierala tak dobé jedlo aj keď nie je najzdravšie.

    xx Alexandra z 𝕄𝕊 𝔸𝕃𝕎𝔸𝕐𝕊 𝕃𝔸𝕋𝔼 / INSTAGRAM

    OdpovědětVymazat
  2. KETO je všude, slýchám na ní různé názory, děkuji za další. :) Osobně se tuto dietu zatím zkoušet nechystám.

    OdpovědětVymazat
  3. Popravdě já jsem žádnou takovou dietu nedržela. Moje neteř šla do té keto diety s tím, že snad první měsíc pila jen ty drinky, a pak začala zařazovat třeba zeleninu. Obdivuji ji, že to zvládla. Zhubla asi 10kg, možná i víc. :-) Obdivuji všechny, kteří dokáží držet diety. Jsi šikulka. To já taky hubnu, ale v jídle se neomezuji. Spíš jsem vyřadila sladké jídlo i nápoje. Snažím se jíst zdravěji. Zatím mám dole 3kg. :-)

    https://pridesoul.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Keto dieta, která se skládá jen z nějakého pití nápojů, podle mého názoru není absolutně vhodná. Člověk potřebují jíst opravdové potraviny. A o tom tady i píšu, o jezení potravin, o stravování, nikoliv o keto dietě, kterou mají v rukou firmy, co na tom chtějí vydělat.

      Vymazat
  4. Já věřím, že to funguje, ale na tohle mám sacharidy moc ráda, navíc pokud nemám dostatek cukru a spíše volím "slané a tučné potraviny" nemám tolik energie před cvičením. Hodně jsem si o tom četla, z keto a low carb se snáž schazují tuky, ale pokud chci mít zase sílu a výkon tak sacharidy jsou dobrým zdrojem, navíc já jsem jejich milovník :D spíš přemýšlím, jak některé potraviny s hodně sacharidy (těstoviny a přílohy) vyměnit za low carb variantu a dívám se i po potravinách, nebo kupuji večerní chleby, kde je snížený obsah cukru a zasytí díky vláknině.
    Pokud do toho znova jdeš a vyhovuje ti to, jsi dobrá :)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tvůj komentář, je rozumný a určitě jsou i sacharidy potřeba, pokud člověk cvičí. Dlouhodobě není určitě vhodné sacharidy vyřadit, není to udržitelné a tělo je prostě potřebuje. Ale jak říkáš, pro hubnutí tuků je fajn je trochu omezit a jde to lépe.

      Vymazat

Latest Instagrams

© coffee & concealer. Design by FCD.